Platnost od 10. 12. 2023
Změny ve veřejné dopravě od 10. 12. 2023
Zlepšení dopravní obslužnosti města Jesenice
Na konci letních prázdnin se mnoho jesenických občanů pozastavovalo nad plánovanými změnami ve veřejné dopravě, ale hlavně nad rušením autobusové linky č. 564 „Jesenice – Rakovník“. Bez znalosti ostatních souvislostí si vedení města Jesenice vysloužilo za tento záměr mnoho nelichotivých poznámek. Dovolte nám tedy níže popsat celou problematiku a důvody plánovaných úprav v dopravní obslužnosti.
Na prvním místě je třeba za vším hledat finance. Garanty a tvůrci systému veřejné dopravy jsou kraje, příp. jimi zřízené organizace. Středočeský kraj proto vytvořil standardy dopravní obslužnosti a přistoupil k integraci dopravního systému s Pražskou integrovanou dopravou (PID). Integrací nejen na Rakovnicku se podařilo odstranit většinu duplicitních spojů a nastavit lepší přestupní vazby v rámci středočeského regionu. Tím se docílilo i pozitivního finančního efektu, nicméně i přesto Středočeský kraj dále hledal potencionální úspory a navrhoval rušení nebo výrazné omezování např. vlakových spojů. Na Rakovnicku tento osud nejdříve postihl trať č. 162 „Rakovník – Kralovice“ a tento rok se měly vlaky zastavit i na trati č. 124 „Lužná – Žatec – Jirkov“. Proto v rámci Svazku obcí okresu Rakovník pro zajištění dopravní obslužnosti vznikla iniciativa, aby se na místo bezhlavého rušení spojů vytvořily podmínky pro fungující dopravní systém na rozhraní 4 krajů (Středočeský, Plzeňský, Ústecký a Karlovarský). Díky této výzvě se v Rakovníku sešli v březnu zástupci a pracovníci jednotlivých organizátorů dopravy a začali hledat možná řešení.
Po několika jednáních vč. prezentačních jízd do Čisté a Jesenice představili zástupci jednotlivých krajů dne 20. 9. 2023 projekt Čtyřmezí, kterým se na hranicích uvedených krajů vytvoří fungující dopravní systém s možností přestupů ve spádových centrech a zároveň možnost udržet dopravní i tarifní zapojení všech druhů dopravy a odstranit zbývající duplicity ve spojích.
Co tato změna přinese pro cestující z Jesenicka?
Obecně lze napsat, že úpravou současných vlakových nebo i autobusových spojů dojde ke zlepšení obslužnosti města Jesenice a dostupnosti okolních sídel vč. vytvoření plnohodnotného přestupního uzlu mezi dálkovými a regionálními vlaky v Blatně u Jesenice.
Změny a úpravy ve směru na Rakovník
S ohledem na výše uvedené bude zrušena autobusová linka č. 564, kterou nahradí vlakové spoje na trati č. 161 (Rakovník – Bečov nad Teplou). Nový jízdní řád bude bohatší o 6 párů vlakových spojů a kapacitně zcela nahradí zrušené autobusové spoje. Na trati budou od prosince postupně nasazovány nízkopodlažní vlakové soupravy Regionova. V ranní špičce budou vlaky vyjíždět z Jesenice v půlhodinovém intervalu a tzv. školní spoj s odjezdem v 6.56 hod. dorazí do Rakovníka v 7.30 hod. Dostupnost rakovnické nemocnice bude zajištěna autobusy městské hromadné dopravy ze stanice „Rakovník – západ“. Nyní se uvažuje o pokrytí tří ranních vlakových spojů v časovém rozmezí od 7.30 do 9.30 hod. (Rakovník – západ), tj. oproti zrušené autobusové lince se počítá s lepší dostupností nemocnice.
Alternativně bude možné ještě využívat ke spojení do Rakovníka vybrané spoje autobusové linky č. 573 (Čistá – Jesenice – Kolešov) s přestupem v obci Hořovičky na autobusovou linku č. 560 (Kryry – Rakovník) a možností výstupu u rakovnické nemocnice. V opačném směru do Jesenice bude toto spojení také využitelné.
Změny a úpravy ve směru na Kralovice a Podbořany
Místo dvou autobusových linek, které se otáčely na Mírovém náměstí nebo na čerpací stanici v Jesenici, vznikne nová autobusová linka č. 766 „Podbořany – Jesenice – Kralovice“. Od prosince se počítá s nasazením 6 párů spojů umožňujících dojíždění na střední školy, příp. za potřebnými službami, jako jsou lékaři, lékárny apod. Na koncových zastávkách bude možné využít přestupy např. do Plzně nebo Žatce.
Návaznosti na vlakové spoje v Rakovníku a v Blatně u Jesenice
Úpravou časových poloh jednotlivých vlakových spojů bude možné jak v Rakovníku, tak i v Blatně u Jesenice využít přestupy na další regionální nebo dálkové spoje, což v současné době jízdní řády umožňovaly pouze výjimečně.
Tarifní propojení jednotlivých systémů
V současné době mají jednotlivé kraje v rámci své dopravní obslužnosti zavedeny tarifní systémy bez možnosti platnosti těchto jízdenek na území cizího kraje. Projektem Čtyřmezí se tyto překážky odstraňují a dojde k uznávání krajských tarifů na vícero spojích. Např. pojedete-li autobusem do Kralovic, je pro cestujícího výhodnější si zakoupit jízdenku v systému IDPK s možností jejího využití pro další spoje v Plzeňském kraji. Pro cestování vlakem ve směru na Rakovník je již dnes vhodné využívat jízdenku PID, kterou je možné použít i pro MHD v Rakovníku, příp. v Praze. Cena jízdenky PID je stejná pro všechny druhy dopravy, tj. nezáleží, zda se jede vlakem nebo autobusem.
Plánované opravy jesenického nádraží
Dle sdělení Správy železnic, státní organizace, se plánují v roce 2024 opravy nádražní budovy v Jesenici, která by se měla přiblížit svému historickému vzhledu. Úpravou by měla projít dopravní kancelář a zázemí pro zaměstnance vč. veřejně přístupných prostor a přednádražního prostoru s dodáním nového mobiliáře. S ohledem na kategorii stanice se nepočítá s úpravou záchodů, proto nyní město Jesenice vede jednání o možnosti jejich využítí a možnostech jejich opravy a zprovoznění.
S ohledem na výše uvedené změny bude ze strany zástupců Integrované dopravy Středočeského kraje ve spolupráci s jednotlivými obcemi zajištěna nezbytná propagace a informace (marketingová kampaň).
Za město Jesenice Ing. Jan Polák, starosta
Jesenice se nachází v nejzápadnějším cípu Středočeského kraje na rozhraní s kraji Plzeňským a Ústeckým, přibližně 20 km západně od Královského města Rakovník. Městečko leží v Rakovnické pahorkatině v nadmořské výšce 459 m. n. m. (náměstí).